Rugpijn betreft mensen van alle leeftijden en is een wereldwijd een leidende oorzaak voor ziektelasten.  In Nederland nemen rugklachten zelfs de achtste plaats in de top tien in van meest voorkomende klachten. Dergelijke klachten kunnen worden veroorzaakt door een ander ziektebeeld, zoals bijvoorbeeld artrose. Echter heeft  het merendeel van de rugpijn geen specifieke oorzaak. Hierdoor is het extra lastig om het probleem op te lossen, en blijven veel mensen rondlopen met die vervelende rugklachten.. Rugklachten kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een verkeerde zit- of lighouding of een verkeerde tiltechniek. Het staat dus vast dat er meer dan één oorzaak voor rugpijn kan zijn. Wanneer u last heeft van rugklachten is het essentieel om een goede nachtrust te hebben. Tijdens de nacht krijgen de spieren in uw rug namelijk de gelegenheid om te herstellen en te ontspannen. Dit proces wordt gestimuleerd door een goed matras. In dit artikel vertellen wij u hoe een matras uw rugpijn kan verslechteren of juist verminderen.

Soorten pijn in de rug.

De uiting van rugpijn is per persoon verschillend. Het overgrote deel van de mensen met rugklachten heeft klachten in de onderrug. Ook  komt pijn in de midden en hoge rug vaak voor. Rugpijn wordt vaak veroorzaakt door een combinatie van overbelasting en het gebrek aan goed herstel. U  kunt een stijf, zeurderig gevoel ervaren, of soms zelfs een stekende pijn.. Het kan ook zijn dat de rugpijn zich hoger manifesteert. Hoog in de rug zit deze pijn vaak tussen de schouderbladen. Tevens kan de pijn op verschillende momenten ontstaan.

Welk matras bij rugklachten?

Gevolgen van rugpijn

Helaas heeft rugpijn ook gevolgen voor het dagelijks functioneren van het lichaam, onder andere veroorzaakt door stijfheid. Ook mensen met een fysiek zware baan ondervinden veel last van de gevolgen van rugpijn. Rugpijn is de aandoening die leidt tot de meeste levensjaren met beperkingen. 

Behandeling van rugpijn 

Om rugklachten te verminderen of te doen verdwijnen, is fysiotherapie een goede eerste stap. Bij de fysiotherapeut zullen ze u oefeningen geven om de spieren in de rug te ontlasten en te versoepelen. Ook is het belangrijk dat u bewust bent van uw houding. Een slechte houding kan namelijk ook rugklachten veroorzaken of verergeren. Vanzelfsprekend is een gezonde levensstijl, waarbij u voldoende beweegt en gezond eet, erg belangrijk voor gezond en vitaal lichaam.  Naast fysiotherapie is een kwalitatief goed matras erg belangrijk voor uw herstel. Een matras dat zich aanpast aan uw lichaam en u op de juiste manier ondersteunt, kan uw klachten aanzienlijk verminderen. Hieronder leggen wij uit hoe u tijdens het slapen op een slecht matras last kan krijgen van uw rug, en hoe een hoogwaardig matras dit juist voorkomt.

Pijn in de rug bij verschillende slaaphoudingen

Als u op uw zij ligt hoort de wervelkolom recht te liggen. Bij een slecht matras is dit helaas niet het geval, de schouder en heup steken uit waardoor de wervelkolom een “u-vorm” krijgt. Hierdoor moeten omringende spieren veel inspanning leveren en compenseren om schade aan de wervelkolom te voorkomen. In dit geval kunnen de spieren zich niet ontspannen, en ook niet herstellen, waardoor u stijf en vermoeid uit bed stapt. Als u op uw rug ligt hoort de wervelkolom een dubbele S-vorm te hebben. Bij een slecht matras heeft de wervelkolom deze houding niet, waardoor de bekken scheef liggen. Het is van belang dat de billen meer wegzakken dan de rest van uw lichaam, zodat het holletje in de onderrug als het ware wordt gevuld. Gebeurt dit niet, dan gaan de spieren ‘s nachts aan het werk om toch de juiste houding te realiseren. Als gevolg staat u dan uitgeput en stijf op. Als u dan op een verkeerde manier tilt kan het in uw rug schieten. 

Rugklachten verminderen met behulp van een kwalitatief hoogwaardig matras.

Verschillende soorten matrassen

Zoals hierboven is benoemd heeft een matras een grote invloed op het herstel, of gebrek aan herstel,  van uw lichaam. Er zijn vele soorten matrassen op de markt. Desondanks betekent dit niet dat alle matrassen daarom goed zijn voor uw rug. Enkele materialen waar matrassen uit bestaan zijn pocketvering, bonellvering, polyether, latex, traagschuim, koudschuim. Echter zijn de meeste van de bovengenoemde materialen niet in staat om zich aan te passen naar uw lichaam en dus die dubbele S-vorm te realiseren. Matrassen gemaakt van pocketvering, bonellvering, polyether, latex zijn daarom geen geschikte matrassen als u gevoelig bent voor rugklachten.  Voor goede kwaliteitsmatrassen bij rugklachten is het belangrijk dat u alleen kijkt naar aanbieders die gebruik maken van hoogwaardig traagschuim en koudschuim, iets wat weinig aanbieders doen.

Traagschuim heeft namelijk een hoog aanpassend vermogen, waardoor uw wervelkolom weer netjes recht komt te liggen en de spieren hierdoor meer ruimte krijgen om te ontspannen en herstellen voor de nieuwe dag. Daarnaast wordt de druk ook goed herverdeeld, zodat de piekdrukken afnemen en de stekende pijn wordt verlicht. Zo zult u minder draaien en in een diepere slaap komen, iets wat weer bijdraagt aan een sneller herstel.

Bent u benieuwd welk matras het meest geadviseerd wordt voor mensen met rugklachten? Lees dan dit artikel om daarachter te komen.